Pelajar yang belum mencapai tahap literasi dan numerasi tertentu dikehendaki melengkapkan program yang dicadangkan. Program ini dikendalikan dengan bantuan fasilitator literasi, numerasi dan saringan (LINUS) yang dilantik Kementerian Pendidikan. Guru terlatih khas mentadbir program ini.
Terdapat tiga cadangan program dalam program intervensi kurang upaya membaca atau lebih dikenali sebagai program pemulihan membaca. Program tersebut ialah Program Pembetulan Membaca, Program Pembetulan Bacaan, dan Program Pembacaan Klinikal. Program ini memfokuskan kepada membantu murid yang menghadapi masalah berdasarkan ujian saringan LINUS.
Fasilinus mengendalikan 30 sekolah.
Pentadbiran dan penyeliaan didesentralisasikan kepada pihak berkuasa sekolah daerah dan diawasi oleh lembaga pemeriksaan.
Program ini memberi tumpuan kepada sokongan awal untuk literasi dan numerasi (gred 1-3).
Guru Pemulihan LINUS tambahan akan ditempatkan di sekolah bagi membantu mengatasi isu Pemulihan LINUS di sekolah. program promosi membaca
Dijalankan dalam kelas biasa untuk membantu pelajar kurang upaya membaca ringan.
Perhatian khusus diberikan kepada pelajar untuk menguasai bahan binaan asas membaca.
Bantuan awal boleh ditawarkan kepada mereka yang mempunyai masalah sederhana untuk mentafsir dan menguasai kemahiran asas membaca pelajar biasa.
Program Pemulihan Membaca
Dijalankan untuk pelajar kurang upaya membaca sederhana hingga teruk.
Pelajar dikehendaki mengikuti program membaca yang diketuai oleh guru yang mempunyai latihan khas dalam bidang tersebut. Kelas ini biasanya terdiri daripada 5-8 pelajar yang bergelut dengan kemahiran asas membaca selepas menghadiri Program Promosi Membaca.
Kerana ia biasanya dijalankan di luar waktu kelas biasa, anda perlu mengasingkan diri daripada pelajar lain untuk menyertai program ini.
Lakukan secara berkumpulan. Guru pemulihan mengetengahkan apabila murid menghadapi masalah tertentu.
Pengecaman awal murid berkeperluan khas, lebih cepat dan lebih berkesan bantuan yang mereka boleh terima. program bacaan klinikal
Program ini direka untuk pelajar individu yang mengalami kecacatan membaca yang teruk.
Pelajar memerlukan bimbingan khusus daripada pakar membaca klinikal untuk menguasai teknik tertentu.
Pelajar ini memerlukan pemulihan fizikal atau terapi khusus untuk memperoleh kemahiran membaca dan belajar seperti pelajar lain.
0 Ulasan